Om TGOJ M-lok (Fordon: lok)

av Dag Bonnedal, Wednesday, February 13, 2019, 22:16 (1870 dagar sedan) @ Sven Bårström

Tack för synpunkterna!
Jag hänvisar till SJ ångloklära från 1949. Därifrån har jag tagit uppgiften om det första svenska kompoundloket från Nohab 1895. Men visst kan det hända att det på de andra banorna funnits utlandsbyggda kompoundmaskiner tidigare.
Beträffande hjuldiametern vet jag inte så mycket. Förutom det jag nämnde finns det några andra smådifferenser som ter sig lite märkliga:
SJ: De gamla A-loken och Ca-loken hade 1874 mm diameter, de nya A-, C- och F-loken 1880 mm.
K-loken hade 1386 medan E-loken hade 1388 mm. Är det skillnad på hjulstommarna eller är bara hjulringarna olika utformade?
TGOJ: 1290 och 1295 mm enligt tidigare.
BJ m fl hade 1720 mm på H3- och C3-loken, medan SWB H3-lok (och C/C3-lok) hade 1712 mm diameter. I och för sig är skillnaden en engelsk fot, men totalmåtten blir inte några jämna engelska fot.
BJ angav också 1890 mm för H3s-loken.
För SWB M3-lok och HNJ G10-lok anges 1407 mm medan 1400 mm användes på HNJ G12-lok och många maskiner på andra håll.
Varför dessa skillnader på lok från i vissa fall samma, ganska standardiserade tillverkare?
Sven B

Inte bara "kan det hända". I en tråd nyligen påtalades att ångvagnen Majorn på DONJ var det först tillverkade kompoundjärnvägsfordonet i Sverige, Atlas 1888.
HRRJ och KLJ importerade tre st. Belgisktillverkade Malletlok (1888-1891).
Därefter tillverkade Munktells det första kompoundloket i landet: KLJ 2 Lessebo, 1891, nu vid ÖSlJ. Därefter byggde Bolinders tre till för JGJ.
Att ånglokläran inte har full koll är väl inte så märkligt egentligen.

Som jag sa, att reda ut hjuldiametrar är klart komplicerat. Eftersom hjulen svarvas och ringas om rätt ofta, så är det inga exakta mått. Diametrarna på hjulstommarna kräver tillgång till ritningar.
HNJ G10 är en direkt trecylinderversion av SWB M3, så just i det fallet är svaret enkelt.

Dag B


Hela tråden: