Om TGOJ M-lok (Fordon: lok)

av Dag Bonnedal, Friday, February 15, 2019, 10:42 (1894 dagar sedan) @ Sven Bårström

Tack för svaret!
Beträffande likheten mellan HNJ G10-lok och SWB M3 måste man hålla med om att drivhjulsdiametern i båda fallen anges till 1407 mm, och att pannorna verkar ha påfallande lika data. Men i övrigt är det ju ganska mycket som skiljer, t ex när det gäller cylindersystemet, löphjulsdiametern, axelavståndet, adhesions- och totalvikterna, axellasten, förarhyttsarrangemanget mm. Och nog är det lite förvånande, om en Hanomagmaskin och ett svenskkonstruerat lok skulle vara likadana, även om deras huvudprestanda i stort sett är det.
Sven B

Nej, det är inte så förvånande. Det var de två bröderna Betts som var maskininjengörer vid de två banorna. HNJ specificerade G10 direkt baserat på M3 och sedan konstruerade Hanomag loket utifrån specen.
Dessa två lok är en del av en av de mer intressanta och tydliga utvecklingskedjorna i Svensk lokhitoria. Började med BJ C (axf. 2B) som sedan blev överhettarloken C3. Dessa förlängdes och blev privatbanornas standard snälltågslok H3 (2C). SWB tog designen vidare till det snabbgående godstågsloket M3 (1D). Som alltså blev HNJ G10, som sedan blev HNJ G11 (2D) som slutligen blev SJ E10. Så E10 är egentligen bara en BJ C med två extra koppelaxlar ;-)

Den andra intressanta kedjan gick från NOJ 16-17 (1C komp. godstågslok, 1899, SJ L16) till BJ M3s (1D, 3-cyl godstågslok 1930, SJ E11). Den kedjan kan ni fundera på...

Dag B


Hela tråden: