Vad blev av xstf? (Se tidigare inlägg) (Järnväg allmänt)
Som förut sagts införde SJ trafikområdesdrift 1964 (som tidigare Posten). Efter "provkörning"
vid TGOJ från 1959. En storstation administrera även de små kringliggande. Saken funnits i vissa fall redan förut: Örebro S sorterat under Örebro C redan från 1934.
Avsikten förstås att slimma ytterstationerna - t ex i väntan på fjb. Redovisning m m centraliserades till huvudstationen. Kvar på småplatserna bli bara ren trafikexpediering:
Person, gods, tågklarering.
Grupp i kläm blev förstås stationsmästarna - "järnvägsbutikens" lokala föreståndare. Ofta sluttjänst i ett långt yrkesliv, medelåldern därför hög. De blev nu xstf. SJ tonade dock successivt ned rollen perioden 1964-1972: I detta års omorganisation indrogs den helt. Kvarvarande xstf fick - förstås med intakt lön - nya tjänster som t ex t ex tkl eller biljettör.
All verksamhet lydde nu direkt under huvudstationens funktionsledare: På småstationen B-by
likaväl som huvudpunkten A-stad. Tågoperativt har dock tkl alltid lytt direkt under regionens tågledare - ibland krävdes ju snara tag. Inskrivet som undantag i alla organisationsplaner.
1972 års organisation fungerade bäst på utpräglade småstationer: Där mycken verksamhet var
"programstyrd": Tidtabell, reglementen etc. Vid större ytterpunkter tog någon tkl ibland på sig ökad roll som samordnare - såvitt känt utan någon extra lönegrad.
1988 års omorganisation (divisionaliseringen) ändrade bilden helt. Stationerna klövs i en
P-del och en G-del. Var och en med sin organisationsbild.
1972 var långt tillbaka i TGOJ "Grängestid". Slopade TGOJ någon gång xstf-funktionen?