Vad blev av xstf? (Se tidigare inlägg) (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, February 16, 2019, 12:18 (1867 dagar sedan)

Som förut sagts införde SJ trafikområdesdrift 1964 (som tidigare Posten). Efter "provkörning"
vid TGOJ från 1959. En storstation administrera även de små kringliggande. Saken funnits i vissa fall redan förut: Örebro S sorterat under Örebro C redan från 1934.

Avsikten förstås att slimma ytterstationerna - t ex i väntan på fjb. Redovisning m m centraliserades till huvudstationen. Kvar på småplatserna bli bara ren trafikexpediering:
Person, gods, tågklarering.

Grupp i kläm blev förstås stationsmästarna - "järnvägsbutikens" lokala föreståndare. Ofta sluttjänst i ett långt yrkesliv, medelåldern därför hög. De blev nu xstf. SJ tonade dock successivt ned rollen perioden 1964-1972: I detta års omorganisation indrogs den helt. Kvarvarande xstf fick - förstås med intakt lön - nya tjänster som t ex t ex tkl eller biljettör.

All verksamhet lydde nu direkt under huvudstationens funktionsledare: På småstationen B-by
likaväl som huvudpunkten A-stad. Tågoperativt har dock tkl alltid lytt direkt under regionens tågledare - ibland krävdes ju snara tag. Inskrivet som undantag i alla organisationsplaner.

1972 års organisation fungerade bäst på utpräglade småstationer: Där mycken verksamhet var
"programstyrd": Tidtabell, reglementen etc. Vid större ytterpunkter tog någon tkl ibland på sig ökad roll som samordnare - såvitt känt utan någon extra lönegrad.

1988 års omorganisation (divisionaliseringen) ändrade bilden helt. Stationerna klövs i en
P-del och en G-del. Var och en med sin organisationsbild.

1972 var långt tillbaka i TGOJ "Grängestid". Slopade TGOJ någon gång xstf-funktionen?


Hela tråden: