Vad blev av xstf? (Se tidigare inlägg) (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Saturday, February 16, 2019, 16:23 (1868 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Anledningen var den stora personalbrist som rådde de senaste åren och befintlig personal utnyttjades till max och ingen personal nyanställdes.

På detta sätt erhölls kortare arbetstid än att låta personalen medfölja tågen.
Personalen vände som regel i Ställdalen efter att ha växlat en oljevagn från pappersbruket som skulle till Ludvika fvb Gävle och som gick åter full Ställdalen via Eskilstuna. Kundfokus gällde vid TGOJ fram till att SJ kom in i bilden, då blev det ekonomifokus med åtföljande resultat/konsekvenser.

De två Tb som fanns kvar i Storå var ständiga vikarier där så behövdes och fick rycka ut med bil, oftast till Ggm i långa perioder.

Till Blötberget och Björnhyttan åkte personal ut från Ggm med bil för att växla malmen från Saxberget/Långfallsgruvan med lokalgodstågen som gick ned dit efter ankomst Ludvika och åter till Ludvika.

Sedan malmtrafiken upphört vid Ggm så fick personalen i Smedjebacken åka ut med bil till Ggm för att sköta växlingen av grustågen några år framåt, det var personal som tidigare varit stationerad vid Ggm.


Hela tråden: