Vad blev av xstf? (Se tidigare inlägg) (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Sunday, February 17, 2019, 11:18 (1893 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Anledningen var den stora personalbrist som rådde de senaste åren och befintlig personal en.
... Kundfokus gällde vid TGOJ fram till att SJ kom in i bilden, då blev det ekonomifokus med åtföljande resultat/konsekvenser...

Jag än inte sett något "fristående" totalbokslut för TGOJ-gruppen: Ju delverksamhet i en koncern med tre samverkande järnvägsbolag. Men hela grängeskoncernen tycks ha hållit fanan litet högt: Perioden 1974-1977 gav en samlad förlust på 586 miljoner dåtida kronor. Med rekordet -790 MSEK för 1977: Högsta dittills noterade i ett svenskt börsföretag. Hela stålbranschen måste omstruktureras, i ordnade former: Därav bl a skapelsen SSAB, med Staten som övergångsvis delägare (Nu avslutat).

Källa:: Industrimannen Hans Werthéns memoarer: "Man säljer inga julgranar på annandagen". Han blev ju också tids nog styrelseordförande i Gränges: Citat från sid 168: "Gränges var konkursfärdigt, men det anrika bolaget måste räddas". Boken högst läsvärd för industriintresserade.


Hela tråden: