Lite historia om Björkliden (Järnväg allmänt)

av lokf, Sunday, February 17, 2019, 17:10 (1893 dagar sedan) @ S-O Johansson

I början på 50-talet byggde man ett stickspår för tåghemmet norr om stationshuset på fjällsidan för uppställning av i huvudsak tåghemmet, men också någon gång även för Dollartåget.
Tåghemmet hade tidigare ställts upp på spår tre som ju var ett tågspår, men det var opraktiskt, svårservat och inte så lyckat med folk som sprang i spåren.
I och med det nya spåret fick man enklare att serva vagnarna med bl a vattenledning utmed spåret och en smal gångväg som de i vagnarna boende kunde använda och inte springa i spåren.

Länken du hänvisar till är just sovvagnarna från tåghemmet som man ser på den norra sticken.

Sovvagnarna du tänker på stod i andra änden av bangården, den södra och på samma sida som Gammelården och nästan mitt för denna.

Ibland fick personalen på Gammelgården husera i dessa sovvagnar och när jag bodde i Abisko var vi ungdomar i passande ålder mera intresserad av att hålla till där. Särskilt innan turistsäsongen kommit igång på allvar och det då fanns ett 20-tal tjejer mellan 18 och 25 år och inte ett karlfolk för dom att tillgå. Så vi blev faktiskt ganska välkomna och trevligt bemött.
Faktiskt enda gång jag sett två tjejer slåss på riktigt om en karl. Ja det var inte jag utan om vaktmästaren som var rena rama filmstjärnetypen. Han hittade senare en amerikansk miljonärska och flyttade till staterna Men det är en annan historia.
Det var ju ganska lytt mellan kupéerna och ofta kunde man höra mycket intressanta ljud (som inte var skarvdunk) från grannkupén...

På denna länk här under ser man i detta fall Dollartåget som står på stickspåret i norr som du hänvisat till. Längre bort till vänster i bild ser man det aktuella spåret med två sovvagnar, en bangårdsvagn som jag tror kan vara en bostadsvagn och hitom en öppen vagn. Det rymdes inga fler vagnar på detta spår.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB06050

Björn Bodin


Hela tråden: