Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Monday, February 18, 2019, 17:01 (1888 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tvåan hade vid denna tid vändslinga på Drottningsholmsvägen vid Viktor Rydbergs gata. När den sedan förlängdes till Fredhäll var det via Viktor Rydbergs gata den gick och sedan Rålambsvägen till Fredhäll.


Nja, eftersom Viktor Rydbergs gata inte fanns - utom möjligen på stadsplaner - så låg inte vändslingan där, utan vid korsningen med Essingevägen. Sedan när Viktor Rydbergs gata anlades drogs mycket riktigt tvåan vidare mot Fredhäll.

/TKO

Jag skrev Viktor Rydbergs gata för att peka ut platsen men jag kunde givetvis ha skrivit "vid nuvarande Viktor Rydbergs gata". Den smala Essingevägen hette på plankartorna ett tag Essingevägen men ändrade sedan namn till Viktor Rydbergs gata.
F.ö så fanns det inga växlar västerifrån upp mot Fredhäll utan utgående Mustanger som skulle gå på linje 2 från Fredhäll (den gick under några år från 1948 med Mustanger stationerade i Brommahallen) måste vända vid Fridhemsplan innan de gick till Fredhäll. När tvåan lades om via Västerbroplan försvann Mustangerna för att återkomma först när femman lagts ner, då stationerade i Söderhallen. Om nu inte tvåan tillhörde de linjer som hade sen kvällstrafik med Mustanger för att slippa mer bullriga äldre vagnar (linje 6 & 15 tror jag hade det en period).


Hela tråden: