TGOJ lokpersonal Köping några undringar. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Monday, February 18, 2019, 20:47 (1865 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ej efter 1947 då SJ tog över växellokstjänsten i Köpings hamn.
Köpings hamn tillhörde TGOJ varefter den övergick till SJ.
Köpings station tillhörder hela tiden SWB/SJ och bemannades av dessa.

Under åren före detta år har funnits åkande personal; Lokf, Loke, Br och Knr samt viss Stallpersonal.

Lokf och Loke flyttades tidigt till Eskilstuna och Vanneboda för gods- och persontågen på Frövi - Köping, i regel med 3-dagars omlopp med överliggning i Vanneboda och Köping innan "hemturen" till Eskilstuna.

Några undringar kring ovan.
Enligt boken "Svenska Lokmän" från 1950 så hade TGOJ fortfarande ett loklag placerat i Köping. En lokförare och en lokeldare samt en man i stalltjänst. Vad för tjänst användes de till?
Enligt samma bok kan man se att ett antal lokförare och lokeldare 1947 blev överförda till SJ från TGOJ. Placeringarna innan överflytten var i Eskilstuna och Köping. Hade dessa förflyttningar med elektrifieringen Köping-Frövi att göra och var det ett åtagande som SJ gjorde. Av de som kom över hamnade de flesta i i Västerås men någon i Hagalund och även på SJ i Eskilstuna.
Två av TGOJ Ub-lok, 501 och 502, levererades redan 1950. Har läst någonstans att de var placerade i Köping. Rätt eller fel?
502 hade nr 500 från början.
Någon som vet mer om ovanstående?


Hela tråden: