Sodaelement och påfyllningselement (Järnväg allmänt)

av Anders Järvenpää, Tuesday, February 19, 2019, 12:17 (1864 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Vad beträffar sodaelementet är det förmodligen frågan om ett primärelement med kopparoxid som positiv elektrod och depolarisator samt zink som negativ elektrod med en natriumhydroxidlösning (kaustiksoda) som elektrolyt. Det är inte frågan om natriumkarbonat (soda). Elementets EMK är ungefär 1V i obelastat tillstånd. Elementet användes (används?) inom järnvägen för strömförsörjning bl.a. av spårledningar, vägskyddsanläggningar och linjeblocksystem i områden utan allmän elnät.

Se Electrical Engineer's Reference Book (14:e uppl.) kap. 23 sida 5 stycke 23.3.3.1.

Även [link=https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/36072641]denna[/link] tidningsartikel från Australien kan vara intressant läsning.

I ett järnvägssammanhang (NYC) kan [link=https://www.jonroma.net/signaling/standards/na/New%20York%20Central%20Battery%20and%20Primary%20Battery%20Instructions%201950.pdf]detta[/link] vara intressant.

Påfyllningselementet kräver vidare undersökningar i arkivet (jag har tämligen nyligen sett reklam av Le Carbone som handlar om precis detta).


Hela tråden: