Kulör på växelklot förr m.m. -- tyskt inflytande (Bana)

av Stefan Isaksson, Wednesday, February 20, 2019, 12:16 (1885 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

• Skivförsignalen med sin gröna skiva för ”varsamhet” och fälld skiva för ”allt väl”. De därav följande nattsignalbilderna och ljusförsignalbilderna med grönt för ”varsamhet”/”vänta stopp” och vitt för ”klart”/”vänta kör”. (Fast Tyskland ändrade på 1910-talet till brandgul skiva med nattsignalbilderna – och senare signalbilder från ljusförsignal – ’dubbel gul snett höger’ resp. ’dubbel grön snett höger’. Och i Sverige nöjde man sig med att förse försignalerna med blinkande sken och ansåg att ’grön blink’ skilde sig tydligt nog från ’en grön’ fast.)

Jag har för mig att jag läst någonstans att blinkande sken ursprungligen infördes för att spara lysgas. Det skedde rimligen då Dahléns klippventil blivit tillgänglig. (Den stora fördelen torde dock varit att de då kunde slå på och av sig själva efter dagsljuset.)
Försignalerna var då ett givet förstahandsobjekt att bygga om eftersom dessa som regel stod svårare till än huvudsignalerna och därför var en större affär att underhålla (och kanske framför allt att slå på och av efter dagsljuset).
När sedan de flesta försignalerna ändå var ombyggda var det lätt att fastställa att dessa SKULLE vara blinkande, men det finns väl så sent som i 1936 års säo en anmärkning om att skenet undantagsvis kunde vara fast.

SI


Hela tråden: