Dj Ösby för 50 år sedan -- Ekebylådan till Rnb på 30-talet? (Järnväg allmänt)

av Stefan Isaksson, Wednesday, February 20, 2019, 14:29 (1891 dagar sedan) @ mamma Ulla

Men under morgonen gick elmotorvagnen endast till Ekeby (som vid denna tid fortfarande hette Danderyd). Enebyberg och Roslags Näsby betjänades av ångtågen:


Men i gengäld tog sig lådan friheten att åka ända in till stan (tåg 309, 311 och 313).

Men inga parktåg (nåja Lahällståg då), något jag vet förekom i tdt 95 (giltighetstiden är 390904-400518, men för just Djursholmstågstidtabellen är det 390904 tills vidare; det är tjänstetidtabellen jag slår i).

En fråga angående tdt 87, som rimligen var den sista innan Svalnäs lades ner: hur många tåg gick egentligen till Svalnäs? Var det så lite som ett i veckan?

Observera att tågnummerserien inte är den "vanliga": tåg till Lahäll är 400-tåg och Långängen 500-tåg, och inte 200-tåg och 400-tåg som det blev senare (t ex i tdt 95) Vart 200-tågen gick framgår inte, men gissningsvis Österskär, eller om det fanns lokaltåg som gick kortare redan då.


Sedan roade jag mig med bläddra i tdt 95, och det visade sig snabbt att Djursholmstrafiken var klart mer komplicerad än vad jag antagit.

Huvudtrafiken var som väntat Engelbrektsplan-Eddavägen.

Inga tåg verkar ha vänt i Stockholm Ö, utan fortsatte alltid till Engelbrektsplan.

Ekebylådan, som bara gick till Djursholms Ekeby ej till Roslags Näsby eller längre, pendlade som regel mellan Ösby och Ekeby, men var genomgående tåg till/från Engelbrektsplan på morgonen vid 8-9-tiden och på eftermiddagarna 16-18 ungefär.
Genomgående tåg togs ej in på spår 5 i Ösby utan gick som ångtågen på spår 6 och 7 (beroenden på riktning)

Liknande arrangemang förekom på Näsbyparkslinjen på Sön och Helgdagar: antingen pendlade de Ösby-Näsbypark, men mellan 12 och 19 verkar vartannat tåg varit genomgående till Engelbrektsplan.

Dessutom förekom det att tåg från Näsbypark kopplade till tåg från Eddavägen eller tåg som utgick från Ösby under sena förmiddagen och fortsatte till Engelbrektsplan.

Utöver det fanns ett omlopp på vardagar (här använder jag förkorsningarna Ös= Ösby, Sd=Stocksund, Egp=Engelbrektsplan):
Tåg 1113 Ös-Sd, tomtåg; Sd 9:30-Egp resandetåg.
Tåg 1120 Egp-Sd tomtåg.
Tåg 1120 Sd 10:00 -Egp resandetåg.
Tåg 1122 Egp-Ös tomtåg.

Slutligen ett ovanligt komplicerat upplägg på Sön och Helgdagar
Tåg 224 dgl, Ös 11:19 - Näsbypark 11:29 åter i tåg 223 vardagar, men SoH går inte detta tåg. Då gäller istället: inanmälan till Ösby efter ankomst Näsbypark och sedan:
Tåg 226 SoH, Ös 11:33 - Näsbypark 11:43. Där kopplas tågsätten ihop, tydligtvis är det frågan om ensamgående motorvagnar och går tillsammans tillbaka i
Tåg 225 Näsbypark 11:52 Ösby 12:03 där motorvagnen från 226 togs in på spår 3 och fortsatte mot Egp, medan motorvagnen från 224 kopplades av utanför infartsväxeln och togs in på spår 1 (vändspåret för Näsbyparkstågen i Ösby), och fortsatte uppenbarligen inte mot Stockholm.
Det kan noteras att tågen 226 och 225 även gick vardagar, men då med andra tider. Överhuvud taget verkar det som om SRJ inte alls hade några problem med att använda samma tågnummer för tåg i olika tidtabellslägen bara de gick olika dagar.

SI


Hela tråden: