"Flytande räls" en film om färjetrafiken Grossenbrode-Gedser (Järnväg allmänt)

av Herbert Paalberg, Wednesday, February 20, 2019, 16:50 (1891 dagar sedan) @ bertilb

Den här filmen kan verkligen rekommenderas, många nostalgiska vibbar då jag åkte här redan år 1951-55 med just den nybyggda färjan "Deutschland" samt även med de gamla danska ångdrivna tågfärjorna. Då var det bara ångdrift mellan Helsingör-Köpenhamn-Gedser med DSB E maskiner (SJ-F lok) samt mellan Grossenbrode Kai- Hamburg med b.la DB O1/03 i kroken. Att då få stå och hänga ut genom ett öppet fönster i gången och njuta av ångslagen och inandas kolröken i 120 km/h är minnen jag aldrig glömmer. Detta går aldrig att uppleva i dagens trista och moderna tåg tyvärr men utvecklingen går väl inte att stoppa. På/av växlingen av vagnarna vid de båda färjelägena sköttes av små tanklok och speciellt i Gedser av deras små tanklok F med den röd/vita skorstensringen som var så utpräglad i Danmark. Servicen ombord på färjorna var exemplarisk med massor av serveringspersonal och mängder av mat. Jag är oherhört glad av att ha fått uppleva denna tid i synnerhet några år strax efter WW2 och se hur sönderbombat Tyskland var, men tack vare Marschall-hjälpen snabbt återuppbyggdes i synnerhet infrastrukturen
för att åter få Tyskland på fötter och få folk i arbete efter krigets hemskheter. Se gärna filmen och njut.

Palle i Vika;-)


Hela tråden: