Gamla tidtabellssymboler (Arkiv/forskning/litteratur)

av Anders Ljung, Saturday, February 23, 2019, 21:51 (1860 dagar sedan) @ John T

Var kommer uppgiften ifrån att Kmmunickan är satt i typsnittet "Norrköping" ?


Nja, det blev nog en litet för långtgående tolkning där. John skriver att de flesta av de aktuella symbolerna finns i det typsnittet, han skriver dock inte ett ord om att Sveriges Kommunikationer sattes med det typsnittet. (Det kanske den gjorde iofs, det har jag dock ingen aning om.)


Eftersom dessa symboler användes under "blytypografins" tidevarv tror jag inte att de ingick i något reguljärt typsnitt. Utan de var förmodligen fristående symboler, som kanske till och med handplockades i sätthaken.

Jag undrar dessutom vad "Norrköping" är för typsnitt - vid den enklaste formen av sökning ("googling") får jag ingen träff.

/TKO


Mattias skrev nog vad som behövdes där. Exakt så.

Typsnittet "Norrköping" är ett typsnitt som någon, sannolikt inom den järnvägshistoriska svängen, satte ihop för användning när man skapar tidtabeller. Det finns alltså, utöver de vanliga bokstäverna, även specialsymboler typ "en vinge", två vingar", m.m. som behövs i tjänstetidtabeller, men även en del symboler som förekom i de för allmänheten avsedda tidtabellerna.

Jag är osäker på om bokstavsdelen av typsnittet har någon historisk förlaga - det ser lite allmänt gammaldags ut, men jag har inte forskat närmare i just den saken.

En gång i tiden fanns det nog någonstans på nätet, men det kanske det inte gör längre.

Tillägg: det är dock mycket möjligt att alla symbolerna som finns på Rolfs bild ur Kommunickan inte finns i det aktuella typsnittet.

Jag tror att de efterliknar en speciell järnvägsskrivmaskin.

Jag vet inte om den finns på nätet. Jag har den på datorn.

Min Word har jag gjort så att "tt1" auto-korrigerar till tecknet för "en vinge", "ttfast" korrigerar till "hjul".


Hela tråden: