"Flytande räls" en film om färjetrafiken Grossenbrode-Gedser (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Monday, February 25, 2019, 02:43 (1886 dagar sedan) @ Mr H

När jag passerade Sassnitz 1971 var det tågloket, en 01 eller 03 (minns ej vilket) som backande agerade påskjut i backen från färjestationen. Dragande lok var en DR V200 (Taigatrommel). Uppe vid Sassnitz kopplades dieselloket från och ångloket fick ensamt föra tåget vidare från säckstationen.


Det här blev ju en rejäl utvikning från trådens rubrik men när vi nu ändå är i Sassnitz så minns jag ett mycket långt godståg som drog upp för nämnda backe med en 232 främst, en 232 i mitten och en 232 sist. Jag såg tåget perfekt från färjan och jag lovar att det var ljud i det!
Det här var på DDR-tiden så loken hade ju förstås inte de littran ännu men för enkelhetens skull så...

/Mr H

Det var alltså ett littera 132 eller Ludmilla, hos DR dieselloken littera på 100 talet och elloken på 200 talet, DB var tvärtom så man fick byta lite vid sammanslagningen . Den urstarka Ludmilla blev annars populär hos DB när man upptäckte att en Ludmilla 232 ersatte två DB218.
Men mitt absoluta minne från Sassnitzlinjen var när det blev försening på drygt en timme från Trelleborg och lika sen ankomst Sassnitz. Så kom det på en 03:a och det blev en magnifik körning med dånande skorsten i nattmörkret. Jag hade fått egen kupé och tittade ut då och då. Och häpna , till Ostbahnhof kom vi exakt på minuten i tid.


Hela tråden: