Smalspårsvagnar omkorgade av SJ? (Fordon: vagnar)

av Ola Almquist, Monday, February 25, 2019, 22:10 (1880 dagar sedan) @ Granis

Tack för intressant svar. Byggdes Cp 350-351, 353, 363 också om till CFp?


Ja. Enligt vad Stig noterat. Och 355 då (fast med annan =gammal korg)

Och det var väl just behovet av att använda dem som "cabooser" i blandade tåg som motiverade ombyggnaderna? Persontrafiken f ö hade ju då börjat domineras av rälsbussar. T ex så byggdes ju några 1067-passvagnar om till CFt med nya (?) korgar, bl a de två -BFt 301 och 302- som idag finns på järnvägsmuséerna i Kristianstad respektive Gävle.

En liknande ombyggnad för 891-nätet som är bevarad är ju VB C 30/ SJ Cp 439 hos TJF. Men den fick fortsätta som ren passvagn (litt C). Månne genomgick några systervagnar från TÖJ/ VB samma ombyggnad på samma sätt?

Nu blev det väldigt mycket uppgifter i denna tråd så jag måste nog komma med några kommentarer. Jag tar ett separat inlägg om efterfrågade vagnar.

Det är ju så att det finns en mängd olika moderniseringsvarianter och jag antar att Johan och Stefan O kommer att komma dit så småningom.

De vagnar som fick helt nya korgar var i regel gamla lanterninvagnar. Några få ombyggdes redan på privatbanetiden. Vanligare var att de fick nytt tak. SJ byggde om vagnar på olika sätt. De flesta på KVAB. Det är mer eller mindre väldokumenterat. De man måste göra är att studera bilder och de ombyggda blev i regel mer långlivade än de icke ombyggda. D.v.s. de fanns kvar in på 1960-talet och blev sällan tjänstevagnar. Hjälpvagnarna av typ IIABp fick för övrigt oftast nytt tak med raka ändar som i frågeställningen.

Hur som helst verkar det som att frågeställaren är ute efter vagnar med helt ny korg, raka takändar och raka sidor. Det var dock inte ovanligt med välvda takändar (gamla taket behölls?), exempelvis BFp 408 eller insvängda sidor (gamla stommen behölls?), exempelvis C10p 270. De flesta fick plåtklädsel men en del (furu?-)panel.

En del 1910-talsvagar ombyggdes också till CFp. Dessa hade modernare korgar som de fick behålla. Exempelvis 276, 277 och 278 (f.d. KTsJ) och 355, 363 och 376 (f.d. VGJ).

Cp 439 tycker jag inte platsar här då den enda exteriöra moderniseringen den genomgick var att få raka takändar. Det finns säkert fler exempel men jag får återkomma angående detta.

Nåväl, en hel del har det skrivits om tidigare, bl.a. här.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: