Edmondsonska biljetter (liten styv pappbiljett) (Järnväg allmänt)

av Arne, Wednesday, February 27, 2019, 18:58 (1856 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Sådant här kan man naturligtvis diskutera. Tittar man i Statens järnvägar 1856-1906 band 4 benämns biljettypen "Edmonsonska biljetter". Utan "d" således.

Fakta är att engelsmannen Thomas Edmondson är 'uppfinnaren' av den 31,0 x 57,2 mm stora tågbiljetten i kartong. Det kan knappast förnekas att mannen bakom den här revolutionerande färdbiletten stavade sitt namn med ett 'd' i mitten. Detta naturligtvis beroende på att namnet ursprungligen är bildat av förnamnet 'Edmond' + slutledet 'son'.
[size=small]"[color=#009][b]Thomas Edmondson (30 June 1792 in Lancaster, England – 22 June 1851 in Manchester, England) is the inventor of the Edmondson railway ticket.[/b][/color]"[/size]

Visst kan man diskutera sådana här intressanta namn in absurdum; det tycks vara en favorittågfråga i repris. Problemet är att namnfakta inte ändras bara för att ett fel upprepas x antal gånger. Och om en auktoritet i en jubileumsskrift skriver namnet fel blir det inte heller rätt. Jag skrev ett foruminlägg i saken 17 juli 2012 om Edmondsonbiletterna vilket jag avslutade på följande sätt.

[color=#33f]"Vi har för närvarande en tråd i Postvagnen om just sådana här små kartongbiljetter och visserligen erkänner man att mannen bakom dessa biljetter verkligen hette Edmondson i efternamn men eftersom det är så vanligt att hans biljetter går under det felaktiga namnet Edmonson-biljetter så har det helt plötsligt genom någon slags magisk trollformel blivit rätt ändå. Jag tänker lite på Tage Danielsson och hans utredning av vad som hände i Harrisburg eller ej i detta sammanhang!"[/color] :-) [size=small](hänvisningen till Postvagnen gällde i juli 2012)[/size]


Hela tråden: