Godstågstidtabeller 1931 och fjgt 4041. (Tidtabeller)

av S-O Johansson, Thursday, February 28, 2019, 18:38 (1856 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Finns godstågstidtabeller från 30-talet bevarade någonstans? Alltså rena godståg och inte blandade tåg. Dom skulle ju passa in i persontrafiken och gick (väl?) enligt bestämda tidtabeller. Jag tänker närmast på olyckan mellan Stjärnhov och Sparreholm i augusti 1930 då ett större godståg från Cst spårade ur. Olyckan finns beskriven i korthet i SJ Trafikavdelningens berättelse år 1930. Se https://www.ekeving.se/hi/SJdok/SakTj/1930.pdf
sidan 5, rubriken "Försumlighet vid skyddssignalering och tågexpediering."

(Om denna olycka har jag haft uppe tidigare i detta forum. Så de trådarna/inläggen har jag redan klart för mig.)

Tittade i Statens Järnvägars jubileumsbok 1906-1931 och på sidan 504 i band 1 finns godstågstidtabell nr 131 som bör gälla ifrån 15 maj 1931. Visserligen väldigt schematisk i form av en grafisk tidtabell men ändå en översikt. Berör sträckorna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö-Trälleborg och Boden-Krylbo-Hallsberg-Nässjö och upptar de viktigare ordinarie och extra tågen.
Även olyckståget fjgt 4041 som spårade ur med en del av tåget efter Stjärnhov och indirekt orsakade olyckan nämns på sidan 501. 4041 omnämns som det fjärrgodståg som har den högsta resehastigheten, bör menas medelhastigheten?, av SJ fjärrgodståg. Hela 41,7 km/tim mot för övriga fjärrgodståg en resehastighet på medeltal 30 km/tim.
4041 avgick Stockholm-Tomteboda kl. 19,36 och ankom Göteborg kl. 06,35 efterföljande morgon. På vägen dit gjorde man ett uppehåll i Hallsberg på 1 tim 15 min och ett i Falköping på 10 minuter. Antagligen inte så illa kört eftersom det väl var enkelspår större delen av sträckan Södertälje-Alingsås.
Tåg 197 som körde på 4041 mellan Stjärnhov-Sparreholm var ett persontåg som gick Stockholm-Katrineholm. Avgick Stockholm kl. 20,20 och ankom Katrineholm kl. 22,59. 197 hade avångstid från Stjärnhov kl.21,58 och från Sparreholm kl. 22,10. Möjligen skulle 4041 blivit förbigånget i Flen av 197 om det inte låg före till Katrineholm.
Tiderna för 4041 hämtade från jubileumsboken och Sveriges Kommunikationer för tåg 197 men de borde inte variera så mycket. Antar att tågtiderna då var rätt så statiska. Som jämnförelse så hade ett fjärrgodståg Stockholm-Mjölby 1936 sth 60 med en Dg som dragkraft.


Hela tråden: