Varför kan man göra det i London.... (Fordon: allmänt)

av Anders Sandgren, Monday, March 04, 2019, 11:23 (1873 dagar sedan) @ Lars Stegenius

SL sparade ett tågsätt med tre C2 (2182, 2208 och 2415) samt en C3 (2367) för ett chartertågsätt som uppmålades snyggt i äldre målning. Det har, vad jag minns, blivit utsatt för klotterattack någon gång då det stod uppställt utomhus. Vid tub 2's 50-årsjubileum 2014 var det igång men jag vet inte om det har signalsystem så att det kan gå på hela nätet, tub 1 har ju ett annat system än 2 & 3 som har kvar det gamla systemet. Detta kan begränsa hur tåget får användas på banorna.

Alla fyra vagnarna ingick i den uppsättning som KVAB upprustade 1990. C3-vagnarna blev då av med sina halvhytter och jag misstänker att 2367 är kvar i detta skick. Alla vagnar som ombyggdes på KVAB var därefter mellanvagnar (C3 var alltid det) och om några av vagnarna fått hyttsignalutrustning senare för att kunna gå som manövervagnar vet jag inte.

Därutöver finns C2 2417 på Spårvägsmuseet och C5 2901 på Mannaminne?
C4 2516 lär finnas i Ovanmyra, även 2548 lär finnas kvar någonstans.
C2 2037 finns kvar då den efter brand 1973 ombyggdes till dammsugarvagn 9364. Den ersatte då det gamla sugtåget 9163-9164 (9163=fd A3 163, hos SSS, filtervagnen 9164 hade B13-boggier).

Londons tunnelbana har inte varit så snabb med att slopa äldre vagnar så jag hade inte varit förvånad om 38 tubestock fortfarande var trafikvagnar...


Hela tråden: