K 36 borde gå på en museibana (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis @, torsdag, mars 07, 2019, 14:47 (224 dagar sedan) @ Svante Andersson
Redigerad av Granis, torsdag, mars 07, 2019, 15:12

Sedan kan man undra varför vissa föreningar som här står upp och slår sig för bröstet om hur duktiga de är inte i såfall ställer upp och tar hande om de här två loken som skulle vara så förträffliga på en liten bana med kort linjesträckning och låg sth... undrar, undrar!

You´ve got a point there, som fransmännen säger ;-) Men det är ju så att alla föreningar har fullt upp med det de har (såsom NBVJ som du nämner). Och med att underhålla/ ”omrenovera” sina driftsfordon så att trafiken kan rulla. Så ska man ta emot nåt ”nytt” måste det följa med nån form av stöd, och ett ekonomiskt sådant är då en bra början: Ett riktat bidrag till ett visst fordon. Som går till dom som tar sig an det. Vilka då inte nödvändigtvis behöver vara dom som äger det när beslutet fattas. Men vilka givetvis då får ”första tjing” av naturliga skäl. Vill eller kan dom inte får (i första hand) dom höra sig för om några andra kan ”ta över”. Varpå bidraget följer med. Annars fryser det inne. Häri testas då föreningarnas ”musealitet” och prestigelöshet. Väljer de –om bidrag och intresserad annan förening finnes- att ändå låta fordonet stå, kanske under bar himmel, får de väl stå där med skammen. Eller nåt liknande….

/ L G


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum