K 36 borde gå på en museibana (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Mattias Jansson, Thursday, March 07, 2019, 15:06 (1848 dagar sedan) @ Svante Andersson

Jag håller med Dag, långt från nattsvart.
Sen är frågan vad som är ungdomar? I Nora har vi ett rätt stort gäng <= 30 bast. Både flickor och gossar som inte räds att skita ner sig, i, under eller över ett ånglok.

/MaL


Snittet i Faringe är inte alls att klaga på. (ULJ alltså).


Dag, MaL och Anders, nu får ni inte vara sådär ofina, tänk på vilken världsbild ni grumlar! Allt går åt helvete och det finns ingen som tar över, ingen som är intresserad av något alls längre och snart tar allt slut.

Hur tror ni det ser ut om ni kommer här och förmedlar en annan bild? Det går absolut inte för sig.


Och allt är så soligt och bra med underbar återväxt i hela gammeltågsbranschen hur kan det då komma sig att i princip alla utfärdstågsföreningar (de som inte har egen bana) har massor med "lik" stående och att man har stora problem att hålla något rullande.
Sedan kan man undra varför vissa föreningar som här står upp och slår sig för bröstet om hur duktiga de är inte i såfall ställer upp och tar hande om de här två loken som skulle vara så förträffliga på en liten bana med kort linjesträckning och låg sth... undrar, undrar!
Kanske det är så att de som sträcker upp handen här inte är berättigade att stå för föreningens offciella linje i detta fall.
Tänker gärna på vissa lok som SWB 40, SWB 16 och TGOJ 125 som jag en gång i tiden som medlem i NBVJ hade en förhoppning att få se i daglig drift... men hur blev det?

SA

Det här är intressant, du skriver en lätt galghumoristisk putslustighet om gammeltågbraschens förestående död illustrerat med en skrattsmiley.

Sedan får du tre exempel helt utan polemiska övertoner med en litet avvikande bild av hur det kan se ut vissa håll i sagda bransch, varefter jag fyller i med en sarkasm från andra hållet, hyfsat motsvarande ditt eget inlägg.

Men det i sin tur följs av ett riktigt genuint grinigt svar, till och med med den urgamla men likväl fåniga ”jaså så inget fel alls då alltså?”-figuren, och sedan en massa ifrågasättanden (från en person som redan sagt sig ha slutat med allt praktiskt arbete för 36 år sedan) och förebråelser.

Det är tydligen inte bara ungdomar (jag fyller själv 50 i år, är inte heller purung således) som har svårt att åstadkomma balanserade svar på nätet när de upplever sig inte bli strykta medhårs.


Hela tråden: