Verkstadsrapport från NBVJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av MaL, Thursday, March 07, 2019, 16:05 (1875 dagar sedan)

Det frågas lite längre ner i en tråd om några av våra lok så vi kan väl ge en liten rapport kring detta och samtidigt vår lokkö:

SWB 16 är ett lok som har gett oss en rejäl utmaning under en lång tid. För att göra en lång historia lite mindre lång så har vi bytt tubsats i henne. Vid vår interna kalltryckning visade det sig att det läcker genom i transportröret ut till ånglådan. Efter en hel del arbete trodde vi att vi hade koll på var sprickan var och försökte täta denna. Det visar sig dock att vi har en spricka mellan själva röret och flänsen. Vi fick därmed bita i det småsura äpplet och plocka ner henne.
Sagt och gjort så har vi plockat ner ångrör till cylindrar, ånglådan och nu senast själva ångröret. I vanlig ordning så är det inga delar som självmant hoppar ur utan en lagom avvägd mängd våld och värme.
Vi håller nu på och designar nya flänsar och ska återbygga transportröret. Det är lång kvar men vi har en förhoppning om att kunna ha henne under ånga under senare delen av säsongen.

TGOJ 125 är nästa lok i vår kö. Hon behöver nya småtuber. Vi är delvis inne på att byta hela tubsatsen? Men beslut kring detta kommer när SWB 16 är klar. Målet just nu är att kunna sätta igång med 125:an nästa verkstadssäsong.
125:an är ett lok som väcker uppmärksamhet både internt och externt så vi vill gärna få igång henne igen.

SWB 40 är en intressant dam som det går mycket rykten kring. Vår plan är att kalltrycka pannan för att därefter ta ett beslut hur/om vi går vidare. Om kalltryckningen faller väl ut så är det en hel del jobb på henne att återbygga såväl smörj- som luftsystem. En tanke har också varit att återskapa L23 1714 men det finns inga beslut åt något håll ännu.

Sen har vi våra driftlok där vi gör en allmän uppsnyggning av B 1267 som ska få nytt elsystem, målad hytt mm. Planen är också att byta valv i henne då det som sitter där håller på att falla isär.
Sb 1306 ska få nya överhettare och ett antal nitar i bottenringen bytta. Dessutom är planen att lyfta båda loken utseendemässigt.

Längre bort än så sträcker sig inte vår planering ännu men så har vi också 6 mil järnväg att hantera/återta. Vi har dock ytterligare ett halvdussin ånglok att ta tag i framöver. Själv ser jag framemot när vi kör med två H3:or i god fart mot Bofors.


Hela tråden: