Verkstadsrapport från NBVJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Mazz, Thursday, March 07, 2019, 19:50 (1848 dagar sedan) @ MaL

Vad och varför kan man diskutera i all oändlighet, jag har varit maskinchef i typ 10 månader så jag kan stå för vad vi har gjort sedan dess...

Trafiken är det vi lever på så vi måste prioritera trafikloken. Varken Karlskoga eller NBJ 16 kommer vara trafiklok så vi måste vänta med dom tills vi har uppnått en kritisk massa med fungerande lok.

NBJ 16 är ett irriterande lok, hon ligger spridd över hela vår verkstad så man snubblar på delarna var man än går.. Förutom väldigt många timmar så är det en anständig påse pengar som går till henne. 130 (?) takstag t ex. Vi har en plan på henne men starten på den ligger minst 2 år bort. Vi tackar ja till alla som kommer och hjälper till, men NBJ 16 ska stå till det andra är klart. Så enkelt är det!

Karlskoga har, vad jag vet, dåliga hjul och en dålig sadeltank. Vi har diskuterat henne också men hon får nog stå hon med ett par år. Det är dock betydligt mindre jobb på henne än på NBJ 16.

Det finns andra roliga saker också. Vi har t ex originalet till x2 hos oss. Henne vore det kul att få igång. Och sa jag mina två H3:or? :)

Vill gärna fylla på lite angående NBJ16. Kristallklart måste vi säkra vår trafiklokspark så vi har marginaler och det betyder nog i vart fall 3-4 fungerande trafiklok för att vi ska vara nöjda. Vi har ändå en hygglig fart nu, så det är inte orimligt.
Men ur marknadsperspektiv såväl som musealt perspektiv är naturligtvis NBJ16 en pärla för oss, att användas som eventlok eller nån körning till Karlskoga om några år.

NBJ16 har ju haltat en hel del på grund av att man konstaterade att majoriteten av takstagen behöver bytas och då infann sig ett nytt kapitalanskaffningsbehov och vid den tidpunkten kom det inte till stånd. Så, försiktigtvis kan man väl säga att under tiden det bankas på trafiklokskandidaterna i verkstaden, så smids det planer för NBJ16:s återkomst och projektplan än så länge administrativt.


Hela tråden: