Försvunnet lok (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Thursday, March 14, 2019, 10:51 (1842 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Det har cirkulerat en berättelse om att NBJ i samband med nedläggningen av persontrafiken eller möjligen något tidigare gjorde sig av med en av sina äldre rälsbussar genom att köra ut den på linjen och välta den ner i en mosse. Där skulle den rätt snart ha sjunkit så pass att ingenting gick att se. Jag är skeptisk. Även om man vid tiden för den påstådda händelsen struntade i miljön och skrotpriserna skulle ha varit dåliga borde det inte varit ekonomiskt att göra så jämfört med att skrota på vanligt sätt.


Nog för att miljötänket var annorlunda, men just därför tror jag inte på historien. De enda rälsbussar som skulle kunna komma i fråga ens teoretiskt är två vanliga HC-bussar som skrotades 1968. Eftersom det var trärälsbussar så hade man med den tidens (avsaknad av) miljötänkande sannolikt bara eldat upp dem någonstans om man nu ville bli av med dem på ett enkelt sätt. (De metallrester som blivit över i underredet hade man sedan kunnat dumpa hos vilken skrotfirma som helst.)

Varför göra sig omaket att leta upp en plats som inte bara ligger nära banvallen utan där man tydligen också verkligen vet att det är så djupt att inte fordonet bara blir sittande halvvägs ner i dyn (hur skulle med all respekt järnvägsanställda ha sådan järnkoll på mossdjupet överallt längs banan)? Och dessutom, även om det var lätta fordon, hur enkelt skulle det vara att bara välta ned den stillastående från spåret? Knappast med handkraft, så man skulle ha behövt åka ut med någon form av annat fordon, kranvagn eller så. Det låter spontant ganska komplicerat med tanke på att det som ovan beskrivits borde ha funnits en väldigt enkel och i tiden ännu accepterad metod att bli kvitt "problemet"


Ja, det är väl det jag menade, fast du har utvecklat resonemanget.

Var det HC-bussar NBJ hade? Jag trodde att även trärälsbussarna var av Motalatillverkning.


(Det finns för övrigt en mängd liknande historier om stridsvagnar som ska ha sjunkit ned i mossar; det förefaller som om samtliga landets pansarregementen haft sina egna historier av den arten. Jag kan ju inte säga rent ut att inget sådant någonsin har hänt, men att så gott som alla regementen skulle ha blivit av med oerhört dyr krigsmateriel på det viset? Nja.)

Helt riktigt, jag var litet snabb att använda HC-buss som generisk beteckning, men det var Motalabussar.


Hela tråden: