När upphörde Sär? (Järnväg allmänt)
[i]Säkerhetsreglemente för Statens Järnvägars smalspåriga bandelar [/i] (Sär)började gälla 1947. När upphörde den att gälla, dvs smalspåren åter inordnades under Säo?
Sär (som började gälla 9 maj 1948) upphörde att gälla, tillsammans med 1947 års Säo, den 31 maj 1959. De ersattes då båda av SJ:s 1959 års säo.
Sär gällde dock inte vid alla smalspåriga banor i landet. Sär innehöll ingenting om dubbelspår och inget om linjeblockering och passade därför inte så bra vid Stockholm--Roslagens järnvägar (SRJ) som fortsatte att tillämpa SJ:s 1941 års Säo med tillägg fram till 1959. Också Nordmark--Klarälvens järnvägar (NKlJ) använde 1941 års Säo.
För de elektrifierade 891-banorna i Östergötland fanns det till Sär ett tillägg D med bestämmelser för elektrisk drift, utgivet 1952
/up