Det sjunkna loket i Huddinge (Järnväg allmänt)

av Morshyttan, Thursday, March 14, 2019, 22:47 (1840 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Om det handlar om vanliga driftslok (och inte om t ex små byggnadslok och liknande) så lär det vara totalt omöjligt med en enda av de här historierna, eftersom driftsloken såsom den enskilt dyraste maskinutrustning som fanns på banorna, är ordentligt väl dokumenterade. För att det ens teoretiskt skulle vara möjligt att en enda av dessa historier ska kunna vara sann måste det ju finnas lok som inte är redovisade, eller där det bara står "förlorat" eller liknande, och det verkar ju inte finnas ett enda sådant exempel i Sverige. (Däremot i länder med krigshistoria, t ex Tyskland.)

Helt riktigt så är nog de flesta lokomotivs öde välkänt såväl i detta forum som bland järnvägsforskare tycker jag mig se.

Men även mindre byggnadslokomotiv togs nog om hand p.g.a. sin ringa vikt, och även om så inte skedde så ville man för liv och pina inte få in sådant i en banvall.
se ovan med riskerna av att ex. pannan korroderar sönder och kollapsar med sättningar som följd.

En liten kanske blivande anekdot här på orten fick jag upplev för några somrar sedan när en grupp urban explorer-folk gick längs banvallen vid platsen för den för ca tio år sedan skedda urspårningen vid Morshyttans station.
Till slut så knackade de på och undrade om jag kunde visa platsen för lokomotivet som enligt ett forum (okänt vilket) skulle ligga kvar överfyllt på platsen.
Man skulle t.o.m. kunna krypa ner i hytten om man grävde sig fram.
Tyvärr fick jag ju meddela dem att loket var bland det första som togs bort och att eventuella rester efter olyckan försvann med spårbytet för några år sedan.

En grund till möjligheten kan ju ha varit att de söndriga vagnarna låg kvar länge på en åker intill innan man löst kostnads- och ägarfrågorna.
Även en brunn för att mäta grundvattenpåverkan finns kvar som ett minne.

Som plåster på såren gav jag dem koordinaterna till ruderan av By ångsåg med dess innehåll, de kom långväga ifrån så något borde de få se av raserade industriminnen.

Nu tycker jag att det ännu är lite för lite substans för att det skulle vara en sägen, ingen på orten talar om ett sådant nyligen begravt lokomotiv men vi får se vad som händer framöver.

Ofta är dock en sägen väldigt svårt att ta livet av när den väl fått fäste, så är vi människor och ingen kan nog ändra på det .

I fallet Huddinge så har ju kommunen till och med byggt en park där temat även exemplifierats i form av ett sjunket ånglok, så där kommer nog aldrig ryktena att sluta förtäljas.........

Länk till parken:

[link]https://www.huddinge.se/fritid-natur-och-kultur/lekplatser-och-parker/hitta-lekplatser-och-parker-via-lista/langsjoparken/[/link]

och det sjunkna lokomotivet, bild:

[link]https://www.huddinge.se/contentassets/cee9df3f09134855915ba27d27324aa5/loket660px.jpg[/link]

En tidigare propagandaminister lär ju ha sagt att om man upprepar en osanning tillräckligt mycket blir det sanning till slut, nu rör sig ju detta i.o.f inte medvetna blå dunster utan om vandringssägner :-) ;-) :-D ........


Hela tråden: