Hur snabbt revs spårvägarna i Stockholm 1967? (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Saturday, March 16, 2019, 13:21 (1861 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Jag undrar över hur det såg ut i allmänhet med det kvarvarande innerstadsspårvägsnätet i Stockholm efter nedläggningen i samband med högertrafikomläggningen?

Jag känner till att exempelvis fyrans spår på Valhallavägen bara asfalterades över, så det är inte riktigt sådana närmast kuriösa detaljer jag tänker på, utan mer hur det allmänt såg ut.

Var man ute redan dagarna efter och t ex började ta ned ledningar och sådant, eller fanns anläggningen kvar oanvänd men fysiskt intakt under en tid?

Det var uppenbarligen inte bara Valhallavägen. För några år sedan överraskades man av att det låg spår kvar på Lilla Västerbron, vilket försenade arbetena därstädes...

Mellan Värtavägen och Hakberget lär spåren till 4:an ligga kvar än idag, dock är vändslingan borta.

Slingan är väl visst kvar.

Det speciella med Valhallavägen (och slingan på Djurgården samt lite andra snuttat bl a på Heleneborgsgatan) är att dessa spår aldrig ens asfalterades över.

I övrigt var överasfaltering i själva verket det normala och det ligger nog än idag kvar en massa överasfalterade räler i stan. Vore det inte för upphandlingar och modern personalomsättning så skulle väl de som planerar gatuarbeten ha lite mer koll på det där.

Kontaktledningen försvann mycket snabbt (positivt skrotvärde!) men spåret rivs huvudsakligen bara när man behöver komma ner i gatan. I Rålambsvägen rev man t ex en del spår vid ett gatuarbete för 2-3 år sedan.


Hela tråden: