Hur snabbt revs spårvägarna i Stockholm 1967? (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Saturday, March 16, 2019, 21:20 (1858 dagar sedan) @ Alex

Och linje 3 som vände där innan linje 10 kom dit i samband med dennas nedläggning, 10'an vände tidigare vid Hornstull.
Det gamla spåret ner mot Långholmsgatan syns alltjämt, som trafikspår upphörde det när Västerbron öppnats 1935 och linje 4 blev ringlinje. Då fick linje 3's vändslinga flyttas ett kvarter för att väntande vagnar inte skulle vara i vägen för ringlinjen.
Efter 1935 låg det kvar som förbindelsespår och det finns en bild på en ingående 104E nyårsnatten 66/67 som använder spåret för att vända inför körningen till Söderhallen. Kanske någon 4 använde spåret kvällen 2/9-67 inför sista resan till Hammarbyhallen. Linje 10 försvann redan i maj så spåren runt Högalidskyrkan var inte längre trafikspår då.

Spåren asfalterades över men en sak som ledde till upprivning var fjärrvärmeutbyggnaden då många gator revs upp och spåren togs bort då de låg i vägen. Hantverkargatan var en sådan plats, jag bodde där från 1979 då arbetena pågick.
Vid inspelningen av filmen 1939 sommaren 1989 kunde inga spår återanvändas utan provisoriska spår av plattjärn lades ut. Det gällde Nybroplan, Karlaplan, Vasabron och Kungsgatan.
Spåren på Djurgårdsvägen var 'bara' att gräva fram för Djurgårdslinjen men är numera omlagda för att klara bredare vagnar.
Slingan vid Tessinparken låg kvar länge men räddades av Spårvägssällskapet när den låg i vägen för något bygge och var då avsedd som slinga i Malmköping även jag inte tror att den blev använd där till slut.


Hela tråden: