Hur snabbt revs spårvägarna i Stockholm 1967? (Järnväg allmänt)

av Mr H, Sunday, March 17, 2019, 11:37 (1866 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Och linje 3 som vände där innan linje 10 kom dit i samband med dennas nedläggning, 10'an vände tidigare vid Hornstull.
Det gamla spåret ner mot Långholmsgatan syns alltjämt, som trafikspår upphörde det när Västerbron öppnats 1935 och linje 4 blev ringlinje. Då fick linje 3's vändslinga flyttas ett kvarter för att väntande vagnar inte skulle vara i vägen för ringlinjen.
Efter 1935 låg det kvar som förbindelsespår och det finns en bild på en ingående 104E nyårsnatten 66/67 som använder spåret för att vända inför körningen till Söderhallen. Kanske någon 4 använde spåret kvällen 2/9-67 inför sista resan till Hammarbyhallen. Linje 10 försvann redan i maj så spåren runt Högalidskyrkan var inte längre trafikspår då.

Spåren asfalterades över men en sak som ledde till upprivning var fjärrvärmeutbyggnaden då många gator revs upp och spåren togs bort då de låg i vägen. Hantverkargatan var en sådan plats, jag bodde där från 1979 då arbetena pågick.
Vid inspelningen av filmen 1939 sommaren 1989 kunde inga spår återanvändas utan provisoriska spår av plattjärn lades ut. Det gällde Nybroplan, Karlaplan, Vasabron och Kungsgatan.
Spåren på Djurgårdsvägen var 'bara' att gräva fram för Djurgårdslinjen men är numera omlagda för att klara bredare vagnar.
Slingan vid Tessinparken låg kvar länge men räddades av Spårvägssällskapet när den låg i vägen för något bygge och var då avsedd som slinga i Malmköping även jag inte tror att den blev använd där till slut.

Spåret användes också som utryckningsspår för linje 3 på den tiden som 3:an stod i Brännkyrkahallen. Har också sett bilden på linje 104E som använder spåret men undrar om det inte var nyårsnatten 1965/66 för att vara petimeter, även om spåret naturligtvis kan ha använts 1966/67 också. Annars så kan man ju tycka att det kunde varit idé att låta linje 10 vända Hornsplan - Långholmsgatan (h) - Heleneborgsgatan (h) - Varvsgatan (h) när den ersatte 3:an så hade man täckt in både Hornsplan och Högalidsområdet och det på befintlig infrastruktur. Men men det här var inget tidevarav för att effektivisera spårvägen, bara för att lägga ner den!

/Mr H


Hela tråden: