Kylvagnar litt GHz-Iblps (Fordon: vagnar)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Tuesday, February 12, 2008, 17:51 (5889 dagar sedan) @ BJ

Iblps 805 3 034-042
Tidigare lit var GHz
Nummer var
034=47017 035=47018 036=47019 037=47520 038=47521 039=47522 040=47523 041=47524 042=47525
BJ

[image]

[image]

Några funderingar:
Som synes av bilden (varifrån då?) var GHz-vagnarna vid det tillfället (av dekor och märkning gissningsvis sent 50-tal, när byggdes de och av vem?) S- resp SS-märkta för att få lov att gå i 100 resp 120km/h. Eftersom kylmaskinen drevs från tågvärmeledningen misstänker jag att de därför var avsedda att kunna gå med i för den tiden snabbgående resandetåg, men hände detta i verkligheten, så att de inte bara gick närmast elloket i godståg? Hur länge användes sådana eldrivna kylaggregat? I frysvagnar av senare typ ersattes de ju av dieselaggregat, men närdå?

Ser man sedan på de invändiga måtten slås åtminstone jag av de mindre ändamålsenliga dimensionerna och lastförmågan. Frysta livsmedel har ju länge hanterats på standardlastpallar ("SJ-pall" ) 80x120cm, och i senare tiders godsvagnsbeskrivningar talas det om hur många pallplatser en vagn innehåller, men dessa standardmått verkade ju inte passa något vidare i GHz. Har för mig att efterträdaren Gffoz/Igs var bättre lämpad i detta avseende (tunnare väggar med bättre isolering, har för mig det var "frigolit" där, men inte i GHz som kanske hade mineralull istället?) Någon som vet hur denna vagntyp användes i praktiken? I en tidigare tråd från början av januari skrivs det en del om bl a de Iblps som blev av resultatet av GHz sedan kylmaskineriet hade demonterats, men dessa blev tydligen inte långlivade.
/CEO


Hela tråden: