Trafikförvaltning, juridisk form? (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Monday, March 18, 2019, 11:29 (1856 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Inget konkret svar, men i Nordisk Familjebok finns följande beskrivning av Trafikförvaltningen GSG. Det nämns också att efterföjaren GDG drevs efter samma grunder.

[i]Trafikförvaltningen, som egde att å de särskilda
bolagens vägnar besluta och handla i afseende på
järnvägarnas drift och underhåll, handhades af ett
trafikutskott bestående af 2 därtill befullmäktigade
led. med 2 suppleanter från hvar och en af styrelserna
för B. J., S. V. B. och G. D. J. samt en led. och en
suppleant för S. D. J. samt en i Stockholm placerad
verkställande direktör, som skulle vara verkställande
direktör jämväl inom hvart och ett af bolagen. Alla
inkomster med undantag dock af hvarje bolags egna
räntor och inflytande aktieutdelningar skulle uppbäras
af trafikutskottet, som jämväl hade att bestrida alla
utgifter för drift och underhåll äfvensom för sådana
förändringar af bana med byggnader och anläggningar
samt rullande materiel, hvilka icke vore af natur
att öka kapitalvärdet. Nettobehållningen skulle
fördelas efter förhållandet mellan nettoinkomsterna
för samtliga i öfverenskommelsen angifna banor
för fyraårsperioden 1904–07. För femårsperioden
erhöll sålunda hvar och en af de deltagande
förvaltningarna en viss bestämd procent af den
sammanlagda nettobehållningen. [/i]

http://runeberg.org/nfci/0292.html


Tack, svaret är ändå ganska konkret. Bilden klarnar betydligt. Avtalsreglering med beslutande församling och gemensam VD verkar det vara. Var det likartat för övriga förvaltningar och stod sig denna modell till slutet?

Lidingöbolagen (SSLidJ, LiB och LOB) hade väl ett snarlikt upplägg?


Hela tråden: