SRJ, Rimbo-Faringe, museitåg, ånglok, 1971, 6 bilder (Järnväg allmänt)

av Granis, Tuesday, March 19, 2019, 13:47 (1858 dagar sedan) @ Ulfe

Eftersom jag blev medlem i SRJmf först 1976 har jag bara enstaka nummer av "Roslagsexpressen" från åren före det. Men jag hade tur: I Rx 3/71 som jag har omtalas två turer in till Uppsala, båda dragna av fd NÖJ 16 (då som synes märkt "Marma Långrör 5" efter sin tjänst på deras bana mellan Hå och Vallvik) och båda i september nämnda år.

Den första gick den femte, och huvudanledningen (?) var då att transportera in SRJ Co 26 som skulle börja renoveras inne i Uppsala av den då nyskapade "vagnavdelningen" där. Några resande verkade dock inte fått följa med och tågsammansättningen var NÖJ 16 + SRJ Co 26 + SRJ Gh 477 "samt en F-vagn". Tåget var ändå varslat i massmedia då det skulle medföra "Sveriges äldsta lanterninboggivagn för smalspår" varför det enligt Ove Danneskog orsakade en del uppståndelse åtminstone vid framkomsten till Uppsala. Dock lär många blivit besvikna då det fick se en bedagad, gråmålad tjänstevagn. Att det skulle vara ett "renoveringsobjekt" hade alltså inte gått fram. Avsiktligt från "nåt håll" kanske? Ett "femtontal" medlemmar arbetade sedan enligt artikeln med vagnen, och intresserade uppmanades att kontakta nämnde Danneskog.

Det andra tåget, som det handlar om på dessa bilder, gick den 26 september [i]från[/i] Uppsala till Faringe (och som tjänstetåg från Rimbo och dit kanske -inga av de som står på plattformen i Rånäs kunde åka med då?). Detta för kommunfullmäktigeledamöter från Uppsala samt dåvarande Olands kommuner. Tågsammansättningen var nu NÖJ 16 + "F-finka" (DHJ F 13 kanske?) + Bop 892, Bop 909 samt Bop 880. Samtliga vagnar (utom F-finkan?) lånade från SJ. På bangården anslöt lokomotorn SRJ Z4 1 som drog vagn 880 + finkan upp till stallet så att detta kunde förevisas. Syftet med resan var att "lobbya" för en framtida museibana "med Faringe som huvudort". Dock oklart (även då?) om den skulle gå norrut (längs fd FGJ som då lagts ned) eller västerut därifrån. Som bekant blev det det sistnämnda; fd FGJ revs upp 1971-72. Och det blev väl bäst som det blev?

/ L G :-)


Hela tråden: