Säo respektive Sär på 38 trafiksektionen. (Signaler/säkerhet)

av S-O Johansson, Sunday, March 24, 2019, 16:51 (1859 dagar sedan)

I ett tidigare inlägg om när Sär upphörde så skrev jag att när 38 ts gav ut sin första linjebok gällandes från 15 juni 1951 så föreskrev man att Sär skulle gälla på fd. NVHJ och Säo på fd TÖJ linjer. Nu när jag letat fram boken med tillhörande PM så kan jag konstatera att det var lite rörigare ändå.
På fd. NVHJ gällde alltså Sär med vissa undantag och tillägg men på fd TÖJ skulle 1941 års Säo gälla tillsammans med 13 meddelanden i form av skrivelser från Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen. Allt enligt beslut av Trafikinspektören.
Någon som vet varför 1941 års Säo skulle gälla på TÖJ? Den som gällde fram till förstatligandet?
Från 1952 verkar ju Sär gälla eftersom bilaga som gällde specifikt MÖJ elektrifierade linjer börjar gälla under 1952.
Norsholm blev ju lite specifikt då de måste hantera 3 säkerhetsordningar/reglementen.


Hela tråden: