Säo respektive Sär på 38 trafiksektionen -- gissning (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson @, Stockholm, söndag, mars 24, 2019, 22:40 (120 dagar sedan) @ S-O Johansson

I ett tidigare inlägg om när Sär upphörde så skrev jag att när 38 ts gav ut sin första linjebok gällandes från 15 juni 1951 så föreskrev man att Sär skulle gälla på fd. NVHJ och Säo på fd TÖJ linjer. Nu när jag letat fram boken med tillhörande PM så kan jag konstatera att det var lite rörigare ändå.
På fd. NVHJ gällde alltså Sär med vissa undantag och tillägg men på fd TÖJ skulle 1941 års Säo gälla tillsammans med 13 meddelanden i form av skrivelser från Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen. Allt enligt beslut av Trafikinspektören.
Någon som vet varför 1941 års Säo skulle gälla på TÖJ? Den som gällde fram till förstatligandet?
Från 1952 verkar ju Sär gälla eftersom bilaga som gällde specifikt MÖJ elektrifierade linjer börjar gälla under 1952.
Norsholm blev ju lite specifikt då de måste hantera 3 säkerhetsordningar/reglementen.

Enligt Järnvägsdata 2009 förstatligades NVHJ 1949-07-01, medan TÖJ förstatligades först ett år senare, 1950-07-01.

MÖJ = Mellersta Östergötlands järnvägar
NSVJ = Norrköping--Söderköping--Vikbolandets järnväg
NVHJ = Norsholm--Västervik--Hultsfreds järnvägar
NÖJ = Norra Östergötlands järnvägar
TÖJ = Trafikförvaltningen Östergötlands smalspåriga järnvägar [bestod av MÖJ, NÖJ och NSVJ].

Min gissning är följande:

* Före förstatligandet använde både NVHJ och TÖJ 1941 års Säkerhetsordning (Säo) tillsammans med 1941 års Säo-tillägg för enskilda järnvägar och förmodligen ett antal "banegna" tilläggsbestämmelser.

* När NVHJ förstatligades, kunde det fr.o.m. 1948-05-09 gällande Sär (SJ:s säkerhetsreglemente för smalspåriga bandelar) genast tillämpas där.

* Motsvarande fungerade dock inte när TÖJ förstatligades, eftersom delar av TÖJ (närmare bestämt delar av MÖJ) var elektrifierade -- Sär innehöll inget om elektrisk drift. Man fortsatte därför att för f.d. TÖJ tills vidare använda samma bestämmelser som under EJ-tiden. (Visserligen var ju f.d. NÖJ och NSVJ samt delar av f.d. MÖJ oelektrifierade, så på dessa delar av f.d. TÖJ borde Sär rimligen ha kunnat tillämpas, men kanske ville man inte ha olika regler inom f.d. TÖJ, kanske p.g.a. samanvändning av åkande personal).

* Först sedan 1952 års tillägg D till Sär hade kommit, med tillägg för elektrisk drift på f.d. MÖJ, var man redo att övergå till Sär på de delar av 38 trafiksektionen som bestod av f.d. TÖJ.

Som sagt, bara en gissning.
/up


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum