Minns ni Märklintågen frrån 60-talet (Historiskt material)

av ztenlund, Monday, March 25, 2019, 16:25 (1852 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Även jag började med Märklinjvg. i början av 1950-talet men insåg snart likströmmens stora fördelar med bl.a stillastående lok vid polvändning istället för de enorma skutten som 3-skenet
erbjöd när manövern med att intrycka knappen på transformatorn för att omkastningsrelät med ett stort ljussken utförde riktningsbyte. Utbudet av rullande mtrl är mycket större på likströmssidan och olika tillverkare erbjuder fantastiska modeller. Detta är nu historia för min del då jag gick över till skala 1:1 och har nu efter 44 år på olika spårvidder gått med i pensionärsföreningen istället. Har dock samlat lokmodeller på nästan alla de olika fordon jag kört i stora skalan och det har blivit en hel del i vitrinen vilket innebär att jag måste ha tillstånd av hustrun om jag får bygglov att utöka "stallplatserna" där. ;-)
Palle i Vika.

Bara för att det går att banka in ratten på trafon med strömmen på fullt spett så behöver man inte göra det. ;-) Nyare trafos fick riktningsbytet placerat fjädrande under noll istället.


Hela tråden: