Säo respektive Sär på 38 trafiksektionen -- gissning (Signaler/säkerhet)

av Ola Almquist, Monday, March 25, 2019, 20:29 (1830 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

I ett tidigare inlägg om när Sär upphörde så skrev jag att när 38 ts gav ut sin första linjebok gällandes från 15 juni 1951 så föreskrev man att Sär skulle gälla på fd. NVHJ och Säo på fd TÖJ linjer. Nu när jag letat fram boken med tillhörande PM så kan jag konstatera att det var lite rörigare ändå.
På fd. NVHJ gällde alltså Sär med vissa undantag och tillägg men på fd TÖJ skulle 1941 års Säo gälla tillsammans med 13 meddelanden i form av skrivelser från Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen. Allt enligt beslut av Trafikinspektören.
Någon som vet varför 1941 års Säo skulle gälla på TÖJ? Den som gällde fram till förstatligandet?
Från 1952 verkar ju Sär gälla eftersom bilaga som gällde specifikt MÖJ elektrifierade linjer börjar gälla under 1952.
Norsholm blev ju lite specifikt då de måste hantera 3 säkerhetsordningar/reglementen.


Enligt Järnvägsdata 2009 förstatligades NVHJ 1949-07-01, medan TÖJ förstatligades först ett år senare, 1950-07-01.

MÖJ = Mellersta Östergötlands järnvägar
NSVJ = Norrköping--Söderköping--Vikbolandets järnväg
NVHJ = Norsholm--Västervik--Hultsfreds järnvägar
NÖJ = Norra Östergötlands järnvägar
TÖJ = Trafikförvaltningen Östergötlands smalspåriga järnvägar [bestod av MÖJ, NÖJ och NSVJ].

Min [i][b]gissning [/b][/i]är följande:

* Före förstatligandet använde både NVHJ och TÖJ 1941 års Säkerhetsordning (Säo) tillsammans med 1941 års Säo-tillägg för enskilda järnvägar och förmodligen ett antal "banegna" tilläggsbestämmelser.

* När NVHJ förstatligades, kunde det fr.o.m. 1948-05-09 gällande Sär (SJ:s säkerhetsreglemente för smalspåriga bandelar) genast tillämpas där.

Sär gällde på f.d. NVHJ:s bansträckor fr.o.m.1950-01-01.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: