Minns ni Märklintågen från 60-talet – och 50-talet (Historiskt material)

av Arne, Tuesday, March 26, 2019, 22:52 (1829 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

På 50 talet tror jag att TRIX fanns i Sverige och troligen också Rivarossi & Pocher . Sedan kom PIKO mfl DDR firmor till Sverige (bla Schicht och HRUSKA) i PIKO katalogen . TT firmorna Rokal (BRD) och TT-Zeuke (DDR) fanns också I Sverige på 60 talet .
Och i slutet på 60 talet kom N-skalan från flera tillverkare .
Men hur mycket de "unga" plockade från de "gamla etablerade" vet jag inte .
En sak som var populär på 60-talet var miniracing (Scalextric mfl) . Och det har nog MJ firmorna känt av .
mvh Rolf Berg


Mycket specialiserade hobbyaffärer hade kanske Trix, Rivarossi och Pocher i sortimentet på 50-talet och början av 60-talet, men i leksakshandeln som dominerade försäljningen fanns i stort sett bara Märklin och Fleischmann. Pochers "svenska" vagnar hade lite större spridning.

Både Märkling och Fleischmann försökte sej på bilbanor ("miniracing" ) med varierande framgång. Ja till och med tillbehörstillverkaren Faller började producera bilbanor - med större framgång.

/TKO

Jag håller med om TKO:s historieskrivning. På 50- och 60-talen (åtminstone första hälften av det senare) så var det de två stora tyska mj-tillverkarna Märklin respektive Fleischmann som gällde här i Sverige. Det var alltså en fråga om mj-världens motsvarigheter till tidningarna Expressen eller Aftonbladet. Eller kanske man skulle kunna drista sig till en musikalisk jämförelse, dvs. om man gillade Elvis eller Tommy.

Det här var en tidsrymd som också sammanföll med mina första erfarenheter av mj-världen. Jag fick av min tågintresserade pappa en startanläggning från Märklin vilken nästan omedelbart utökades med flera lok och vagnar. Och jag lärde mig mycket teknisk järnvägsrealia från den klassiska Märklinpublikationen Die Märklin Bahn H0 und ihr grosses Vorbild.

Några har nämnt andra märken som italienska Pocher och det var ett intressant mj-märke som lockade med detaljerade vagnsmodeller som t.ex. den berömda CIWL restaurangvagnen som användes vid undertecknandet av stilleståndet efter 1VK och som även senare figurerade på nytt efter det att fransmännen fick utstå nesan att tvingas kapitulera till tyskarna i samma CIWl-vagn i början av 2VK. Ack ja, så det kan gå i tåghistorien!

Personligen köpte jag däremot en Pocher blå CIWL sovvagn i H0 med superdetaljering. Det fanns inredning i vagnen och t.o.m. små äkta resefotografier på kupéväggarna. Jag kommer inte ihåg vad den här sovvagnen från Pocher kostade; men billig var den absolut inte.

Någon gång under andra hälften av 50-talet var det en stor – ja, närmast gigantisk – tysk mj-anläggning på besök här i Stockholm. Den visades i en utställningslokal i SJ-huset som låg vid Vasagatan där Radisson Blu Royal Viking Hotel nu ligger vid Stockholms Central. Mest imponerad var man av UP:s Big Boy ånglok i H0 från japanska Tenshodo (天賞堂).

Tenshodo är ett anrikt japanskt företag som grundades reden 1879 (Meiji 12) och som först sålde schweiziska kvalitetsur i Japan men senare också började att tillverka egna klockor av högsta klass. Man hade en exklusiv butik på den berömda gatan Ginza i Tokyo. I mitten av 1900-talet så började man sedan tillverka H0 kvalitetsmodeller i mässing som var handgjorda och mycket detaljerade. Man började sälja de här mj-modellerna 1951 och redan under 1954 kom sedan bl.a. de två ångloken Big Boy och Challenger ut på marknaden.

minns Arne nostalgiskt :-)


Hela tråden: