Säo respektive Sär på 38 trafiksektionen -- gissning (Signaler/säkerhet)

av S-O Johansson, Tuesday, April 02, 2019, 23:28 (1821 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det låter väl som ett rimligt antagande samt med Olas reservation för Sär:s införande på NVHJ i åtanke.
Du vet möjligen inte vad de olika tillägen förutom D innehöll. Jag har min fars exemplar av Sär i min ägo och den är inte inrättad som den ska. Han var ju konduktör på 2 trafiksektionen från början och tjänstgjorde mest på fd ÖCJ. Först hösten 1957 blev det sammanslagning av åkningen på 2 (normalspår) och 38 ts (smalspår). Känns om att man mer gick på Säo:n. Den boken var väl inrättad kommer jag ihåg.
Följande tillägg har jag:
A, som informerar om att på Linköping C, smalspåret, finns dvärgsignal som bl.a visar grönt fast sken för tåg. Denna verka ha varit lokal för Linköping och är odaterad. Något annat innehåll tidigare?
B, Bestämmelser om ändringar i Sär att tillämpas i samband med krig och krigsfara.
C, Saknas. Innehåll?
D, Som sagt tillägg som berör eldriften. Denna hade ju upphört 1957 och saknade då giltighet.


TJF har några exemplar av Sär och jag har ett hemma. I detta finns tilläggen.
Tillägg C (fr.o.m. 1952-06-15) innehåller ändringar av ett antal paragrafer: 29, 67, 75, 77, 78 och 79.
Tillägg A är ett löst blad, eller rättare sagt två. Ett blad för Linköping enligt ovan och ett motsvarande för Norsholm, gällande dvärgsignal vid bron över Göta kanal. Frågan är om det finns fler varianter av A...

M.v.h.
Ola

I min bok finns ett ändringstryck som kallas "Tillägg nr 1" gällandes fr.o.m 1951-07-15 som innehåller bl.a ett antal ändringar i Sär. Bl.a i § 8, 29 och 69. Så tillägg C är fortfarande ett litet mysterium.
Varje trafiksektion med Sär kanske hade någon egen variant av tillägg A.


Hela tråden: