Startdragkraft (Järnväg allmänt)

av Dag Bonnedal, Thursday, April 04, 2019, 21:27 (1841 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Angivna dragkraftsiffror för ångloken är den framräknade startdragkraft som maskineriet kan utveckla vid ett visst arbetstryck i ångpannan. I praktiken sätts gränsen av när loket slirar. Den praktiskt utnyttningsbara startdragkraften är i princip vikten på drivhjulen gånger friktionskoefficenten mellan hjul och räls.

Startdragkraften säger bara vad loket orkar dra igång. Intressant är ju sedan också vilken dragkraft det kan prestera i olika hastigheter. Effekten "i dragkroken" är lika med dragkraften gånger hastigheten. För att dra ett tungt men långsamt godståg behövdes hög dragkraft vid start och i låg hastighet, men inte nödvändigtvis så hög effekt. Ett snälltågslok behövde inte lika hög startdragkraft men måste däremot kunna utveckla en bra dragkraft i högre hastighet = högre effekt.

Nej, det stämmer inte. Läs mitt svar till CEO:s inlägg i diskussionen han länkade till.
Det jag skev där stämmer fortfarande. Siffrorna handlar om olika saker och det är en brist på den förståelsen som gjorde att man hade fel siffror i SJK 13.

Dag B

PS.
Trådskaparen frågar efter Startdragkraft , medan siffrorna som finns i tabellerna i Ånglokläran samt i SJK 13 benämns bara Dragkraft. I Str 262/421 benämns samma siffror Största dragkraft. Detta handlar inte om semantik, utan är olika saker. Som jag beskrev i det länkade inlägget så handlade SJ:s siffor om kontinuerlig dragkraft i låg hastighet. Inte startdragkraft. Enligt internationell standard så beräknas normalt startdragkraften med faktorn 0,75, alltså 15 % högre än SJ:s siffror.

DB


Hela tråden: