Spårterminologi, nu och förr, i allmänhet och i Lyrestad (Järnväg allmänt)

av Leif B, Sunday, April 07, 2019, 12:15 (1845 dagar sedan) @ Karlsson

Någon term för "stickspår" finns inte. Vad är ett stickspår? Är det ett spår som slutar i en stoppbock? Det finns massor med huvudspår som gör det, till exempel norra säcken på Stockholm C. Något behov av att särskilja "stickspår" finns inte regelmässigt heller, reglerna för huvudspår eller sidospår gäller oavsett var spåren slutar.

Jag hävdar att begreppen "stickspår" och "utdragsspår" finns - om än inte i SÄO/JTF/TTJ-sammanhang. Men det finns en massa begrepp som är användbara i andra sammanhang, t ex när man planerar bangårdar eller beskriver hur det ska användas eller planerar dagens växling etc. "Magasinsspåret" eller "kajspåret" är inte heller SÄO-termer, men ändå användbara.

Ja, ett stickspår är ett spår som slutar i en stoppbock men jag skulle bara använda det om ett spår som slutar innan stationen/stationsdelen slutar. D v s spåren i "Norra Säcken" på Stockholm C skulle jag inte kalla stickspår men "Vaggerydsvagnens spår" som slutar mot stationshusgaveln på Jönköpings C skulle jag mycket väl kunna kalla stickspår.

"Utdragsspår" är ett spår som används för att "dra ut" vagnar på för att sedan skjuta in dem på annat spår parallellt med där man hämtade dem. I många fall ska man inte skjuta in alla vagnar på samma spår utan "sortera" dem på olika spår. Utdragsspåret används alltså vid växling och inte för uppställning av vagnar. På små stationer använder man linjen ut från stationen för växlingen men när stationen och trafiken växer, blir växling på linjen ett hinder för ankommande och avgående tåg och då behövs ett utdragsspår parallellt med linjen. Ett utdragsspår slutar oftast med en stoppbock. Hittade en tydligare beskrivning här.


Hela tråden: