Leverans av Spårvagnar(Mustanger) till MSS 1946 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Mr H, Monday, April 15, 2019, 20:14 (1835 dagar sedan) @ Harald

Bakre plattformen på A1 och A3 hade bara en dörr på högersidan, så på sätt vid var de faktiskt vänstertrafiksvagnar. Kanske hade man kunnat bygga om det, men de var ju gravt otidsenliga med sina öppna dörrar under färd och kringvandrade konduktör.

Jag minns att jag vid den tiden funderade på om man inte skulle kunna bygga om mustangerna till enmansbetjänade i högertrafik genom att sätta igen bakersta dörren och flytta förarplatsen dit.

Kanske hade blivit lite som Hamburgs V6E och V7E då! Undrar om inte f.d SS 413 var tänkt att visserligen ha förarplatsen kvar där den var men samtidigt flytta fram den bakersta dörren till att bli en dubbeldörr höger fram. Den bakersta dörren på A25/A26/A27 var lite svåranvänd utan att behöva gå ner på spåret och sedan kliva upp. Hade kanske slopats vid en högertrafik-ombyggnad hur som helst. Ingen som har sett eller vet var man kan se ritningar på hur f.d SS 413 var tänkt att se ut? Men som sagt Hamburgermodellen tror jag var tanken men då hade det ju varit bra om man haft ett självbetjäningssystem för biljetteringen. Hamburgermodellen medförde ju att förarna fick vända sig bakåt vid uppehållen vilket ju säkert var en dålig arbetsmiljö.

//Mr H


Hela tråden: