Saltsjöbanan, lok Äf växlar i Nacka 1966 (Fordon: lok)

av Carl-Erik Olsson @, onsdag, april 17, 2019, 10:36 (64 dagar sedan) @ Poddy

Vad kan godsvagnen med vädringsluckor till vänster om loket ha använts till på Saltsjöbanan?
/P

Finka av 50-talets standardtyp Ge för 20 tons axellast, på senare tid Gs, som användes till allt möjligt tills de slopades och blev tjänstevagnar eller skrot. Fanns väl godskunder i Sickla eller Järla som kan ha använt typen?
Tydligen inte särskilt lyckad, om än ansedd som av europeisk standardtyp (dåvarande underlittera "e" ), längd över buffertar bara 10,6m. De stora finkorna med högvälvda tak litt G från 20-30-talen var väl 12,3m långa, men bara för 18 tons axellast och troligen mindre lämpade för godshantering med gaffeltruckar. På 60-talet kom istället den 14,5m långa Gre, sedermera Gbs som blev mer långlivad tills även dessa försvann.
/CEO, SÅS (Ge-förrådsfinkinnehavare)


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum