Brunt och blått på SSLidJ 1967 (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Thursday, April 18, 2019, 23:22 (1805 dagar sedan) @ daniel

[image]

Parkvägens "mötesstation" trafikerades i högertrafik. Det ser man ju om inte annat på placeringen av den huvudsignal som gäller för 49:ans vidare färd mot Gåshaga. A11-B11-tåget torde ha dragit ut mot Kottla för att sedan backa in till spår 1 (?), spåret vid "stationshuset", så att förbigång kunde ske med 49:an på spår 2 (?). (Det var ju så att växlarna vid mötesstationerna var återfjädrande; de gick efter uppkörning tillbaka till normalläget, i Parkvägen alltså till högerläge.) Jag tycker att jag borde ha kommit ihåg denna manöver, men det gör jag inte. Möjligen var det så att A11-B11-tåget vid sin färd från AGA hade stannat före infartsväxeln och att växeln efter tillstånd från trafikledningen hade låsts upp och lagts om i vänsterläge, för att få in tåget på spår 1 och förbigången. Men, hmmm, hur fick A11-B11-tåget sedan körsignal för sin vidare färd mot Gåshaga; utfartssignal fanns ju bara från spår 2?


Som jag uppfattar funktionen i LB gamla block så borde man kosrtsluta spårledningen framför signalen, varvid den går till kör när blocket blir klart, sedan kan man köra förbi växeln, ta bort det man kortslöt spårledningen med och sedan köra vidare.

Det normala förfarandet var nog snarare att trafikledaren beordrade mötande tåg att stanna innan det ”tog” sträckan från motsatt håll, och därefter gav körtillstånd till tåget som gick från fel spår.


Hela tråden: