Saltsjöbanan, Saltsjö Järla, 1966, signalplacering (Bana)

av Ulf Pålsson, Monday, April 22, 2019, 16:39 (1829 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Som redan nämnts i tråden är denna bild tagen i Saltjö Järla, västerut mot Nacka. Fotografen står troligen längst ut på plattformens ände. Till höger ser vi norra spåret, som hade "hög" största tillåten hastighet (sth), 70 km/m, och till vänster södra spåret med sth 40 km/h (i båda riktningarna).

Stockholm-Saltsjöns järnväg, SSnJ, placerade genomgående sina huvudsignaler till vänster om det spår de gällde för, också där det var dubbelspår. Det är därför som vi ser en särskild signalbrygga, så att huvudsignalen för norra spåret västerut kan sitta till vänster om det. ("Modern" placering är oftast till höger om spåret för det spår som befinner sig längst till höger.) På spår med sth 40 km/h använde SSnJ markplacerade ("låga") huvudljussignaler. Rakt under huvudljussignalen i bryggan skymtar vi baksidan av en låg huvudsignal för motsatt riktning (österut) på södra spåret, och till vänster om den skymtar vi den låga huvudljussignal som gäller för södra spåret västerut. Och så ser vi, på den högra kontaktledningsstolpen som bär upp signalbryggan, en "normal" huvudljussignal som gäller för norra spåret österut.
/up


Hela tråden: