Film från Hjortkvarns station (Historiskt material)

av Kjell Aghult, Friday, April 26, 2019, 09:49 (1825 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

År 1958 när jag gick på Läroverket i Västervik anordnades en tågresa med 6-vagnars Ybo4/5p mtrl hela sträckan Vk-Ör södra via Kimstad-Finspong-Pålspoda och i Pålspoda blev det ändesbyte för den sista etappen till Örebro Södra. I Finspong kom man normalt in till stationen och bytte ände där men inte i detta fall. Det fanns en annan sträckning bakom det smalspåriga rundloksstallet för att godstågen skulle kunna passera rakt igenom, ett s.k triangelspår.

Det fanns flera driftiga biljettexpeditionsföreståndare, som ordnade skolresor med extratåg.
Dit hörde t ex Arne Lönn i Örebro, som bokstavligen blev 100 år gammal. Hans "Hamnresa" till
Göteborg (som fyllde normalspåriga loktåg) var en klassiker bland dåtida Örebroskolor.

Triangelspåret i Finspång kallades sp 8. Några passerande godståg har veterligen aldrig körts den vägen: Det saknades tillräckligt stor vagnmassa att "rangera förbi" Fg. Däremot användes sp 8 av de lokala Hjortkvarnsgodstågen, då det anslöt till de egentliga godstågsspåren (sp 9-10) i stationens sydände.

Sp 4 var enda plattformsspår med utfart både mot Örebro och Norrköping. Vid persontågsmöten måste "det andra tåget" använda något av sp 1-3 och backas in eller ut via sp 8. Växlare åkte med, då stationen då hade enbart klotväxlar.

Även Pålsboda var "för stor att gå förbi". Här funderade man dock på att lägga om
Finspångslinjen i en ny ingångsslinga österifrån (I väster var man låst av spårporten under stambanan). Tyvärr föll saken på kostnaderna.


Hela tråden: