R5 3197 - vedspis? (Fordon: vagnar)

av Björn Arvidsson, Friday, April 26, 2019, 12:26 (1821 dagar sedan) @ Ola Almquist

I Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 1965-11-11 kan man läda att SJ några dagar tidigare insatt en restaurangvagn med vedspis mellan Stockholm och Göteborg. Anledningen var ett kylfel på den ordinarie vagnen och p.g.a. allhelgonahelgen fanns ingen verkstad som kunde reparera vagnen öppen. Den vedeldade vagnen stod i reserv i yttersta nödfall. Man fick inte med någon björkved från Stockholm utan sådan kunde först uppbringas i Laxå, varför utspisning inte kunde ske förrän framåt Herrljunga. Vagnen gick tillbaka till Stockholm på tisdagen.

Sammanlagt fanns det fyra vagnar med vedspis kvar i landet enligt tidningen. Två av dessa skulle renoveras och förses med gasspis och kylutrymmen och två hoppades man kunna ta ur trafik för gott. De moderna vagnarnas komplicerade elektriska utrustning utsattes ofta för hårda påfrestningar varför de krånglade ibland. Att bygga om de gamla vagnarna för elektricitet skulle bli för kostsamt men gasspisar hade visat sig vara en bra reservlösning. Vid tillfället fanns sju restaurangvagnar med moderna gasspisar.

Just har jag inte möjlighet att ladda ned SJF 420 men vilka vagnar kan det ha rört sig om. Antar att de sju var Ro3a (R5). Var de övriga fyra, de med vedspis, Ro2b (R6) och Ro2c (R7)?

M.v.h.
Ola

Japp bör ha varit de 2 Ro2b (R6) fd OKB samt Ro3c (R7) SJ första stålrestaurangvagnar som det gällde De avvecklades ju ganska så fort runt 1970. Men alla av dom fick gasspis och elkylar


Hela tråden: