Avgångsprocedur vid Finspång? (Historiskt material)

av K Lemming, Friday, April 26, 2019, 17:22 (1820 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Sp 4 var enda plattformsspår med utfart både mot Örebro och Norrköping. Vid persontågsmöten måste "det andra tåget" använda något av sp 1-3 och backas in eller ut via sp 8. Växlare åkte med, då stationen då hade enbart klotväxlar.

Det var jag med om många gånger, och följande utspelade sig:

1 Tåget backar ut mot "godsbangården" med växlaren i den då första vagnen.
2 Växlaren hoppar av vid skiljeväxeln till spår 8.
3 Tåget backas hinderfritt för växeltungorna och stannar.
4 Växlaren lägger om växeln och visar "Framåt" och tåget kör genom växeln hinderfritt för tungorna och stannar.
5 Växlaren lägger tillbaka växeln och går fram till föraren i första vagnen och visar "Framåt".
6 Tåget kör upp till nästa skiljeväxel från Pålsboda och stannar före växeln där växlaren hoppar av samt lägger om växeln och visar "Klart".
7 Tkl nere på Finspångs station har gått ut en bit på bangården och visa "Avgång" med "Spaden" och föraren kör norrut.
8 Växlaren lägger tillbaka växeln efter tåget passerat och går ner till stationen.

Så gick det till vid tågmöten i Finspång.

Kanske missförstår jag något men hänger inte riktigt med här. Om tåget backades ut till "godsbangården" måste det väl ha startat från spår 4. Varför avgick man då inte direkt norrut från spår 4 om detta hade utfart mot både Norrköping och Örebro?


Hela tråden: