Nyheter längs Eddavägslinjen (Bana)

av Peter Bolin, Friday, April 26, 2019, 18:28 (1820 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Här kommer några bilder ur min samling som jag har fått fotografens tillstånd att publicera:

[image]
Här syns träplattformen som användes under 1972 och 1973 när Eddavägsvagnen kördes som ”lillpendel” på sträckan Djursholms Ösby–Eddavägen. Expertisen på forumet får hjälpa mig att reda ut om det är en X2p eller en X3p som syns på bilden. (Foto: Björn Alnebo)

[image]
Här passerar en träburk viadukten över Ymervägen ca 1970. Är det en X2p eller X3p? (Foto: Björn Alnebo)

[image]
Rune ”Myran” Myhrström i förarhytten när det sista tåget till Eddavägen kommit tillbaka till Östra den 31 december 1975. (Foto: Björn Alnebo)

[image]
Personalbild med personalen på det sista tåget till Eddavägen den 31 december 1975. Herrarna Wadsten och Johansson till vänster kan jag identifiera, men vilka är de övriga tre? (Foto: Björn Alnebo)

Jag har många bilder från Eddavägslinjen i samlingen, men det är dessvärre få av dessa som jag kan publicera. Jag har dock bilder som min mor tog 1973 när trafiken kördes med en YP-motorvagn och några bilder från en banvallsvandring 1977. Endera dagen får jag försöka leta upp dessa.

/Peter Bolin


Hela tråden: