Lappland-Express 1904 – Vilka vagnindivider? (Fordon: vagnar)

av Mats Nilsson, Sunday, April 28, 2019, 10:06 (1819 dagar sedan)

På Gamla Järnvägshistoriskt forum kunde man läsa ett inlägg av BD visande två skrivelser från Järnvägsstyrelsen om vagnarna som inledningsvis skulle användas i lyxturisttåget "Lappland-Express" (Expresståg 99/100) Stockholm-Narvik och åter. Trafiken började 1903 med ett tåg i veckan under sommarmånaderna. Här nämns att 5 ABo (1000 – 1004) skulle ”renoveras och oppsnyggas” för att användas i detta tåg. Vidare nämns att till en början följande vagnar skulle insättas i tåget: 1 CFo, 1 Restaurantvagn ABo3 1258, 1 Salongsvagn Ao3 1246 samt 2 ABo av vagnarna 1000 – 1004.

I Malmbanans Vänners medlemstidning Karven Nr 4-2018 kunde man läsa en intressant artikel av Jan Bergsten om Lappland-Express.
I den visas en tidtabell från 1904 för Lappland-Express i vilken anges att tågen går två gånger i veckan i vardera riktningen.
Intressant är att följande datum avgår tåget både från Narvik och Stockholm: 24/6, 1/7, 8/7, 15/7, 22/7, 29/7, 5/8 samt 12/8. Om dessa uppgifter stämmer måste det ha funnits minst två vagnsätt att tillgå för detta tågpar då enkel resa tog c:a 2 dygn i anspråk.

Är det känt vilka ytterligare vagnindivider som användes för denna trafik?
5 ABo hade ju tagits ut för trafiken så dessa fanns ju förmodligen tillgängliga.
Restaurantvagn ABo3 1438 med inbyggd förrådsavdelning levererades 1904, möjligen före sommaren och kan eventuellt ha använts.
Salongsvagnar Ao3 1366 (lev 1902) samt Ao3 1412 (lev 1903) fanns också att tillgå.

Min fråga är alltså; finns det några uppgifter som visar samtliga vagnsindivider som användes för Expresståg 99/100 under 1904?

/Mats


Hela tråden: