JVM verkstadsrapport (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Monday, April 29, 2019, 09:58 (1796 dagar sedan)

Hej, då är det dags för en liten rapport från JVM om fordon och verkstad. Här kommer lite stort och smått, direkt ur huvudet, jag har säkert glömt något.

N 576 grejas det på med i Ängelholm. Loket har fått tak och kolbox reparerat, och ny finns det nu egelduk spänt på taket. Lokets belysningssystem (acetylen) har gåtts igenom och i maj blir det linjeprovkörning. Loket kommer att visas upp på Järnvägens museidag den 1 juni och gå i en ångpendel på museiområdet med CF4 3896. Efter detta kopplas loket ned och dras i 40 km/h till Gävle.

E 902 ångprovades i april men har läckande småtuber. Vi hade detta på känn eftersom vi pluggat sådana tidigare, men det är bara att konstatera nu att loket är avställt i väntan på byte av småtuber.

E2 904 användes i påsktågen men blev andra dagen lite väl varm i vänster vevlager, vilket nu ska ses om.

B 1429 finns i Nässjö för byggnation av ATC hos Tågkraft.

E10 1746 är väldigt nära att bli klar efter omtubning. Loket eldades på i början av april, men en del tuber behöver eftervalsas, villet pågår. Målet är att loket ska dra Vildmarkståget Mora-Östersund 25/6, och efter detta finnas i Östersund.

C7 1774 kommer i slutet av maj dras ned till Ängelholm, där loket ska in i verkstaden. Tanken är att vi våra ideella vänner där börja med att undersöka pannans skick, och tror vi att den går att få fason på är målet att göra ett körbart lok igen.

S1 1923 finns i Östersund men dras hem till Gävle kall i sommar. Loket har ett läckande överhettarelement som ska identifieras och repareras.

Hg 756 är inlånad från MfGDJ för att dra SJK:s tåg till Strömstad i maj. Loket kom till Gävle 17/4 och får nu en översyn inför SJK-resan.

T21 77 är sedan ett tag intagen i verkstaden i Ängelholm där arbetet med att driftsätta loket har påbörjats. T21 81 har plockats klart på delar och kommer nu att skrotas.

Z65 492 är hos TÅGAB för en större översyn och får samtidigt hjulrevision samt flera små och stora åtgärder gjorda.

Y7 1113 är inne i verkstaden för lagerjobb på kardaner.

MDR 203 3743 är inne hos vännerna i Gävle för genomgång och uppsnyggning.

Co9b 2798 är snart klar efter ommålning och fönsterrevision. Just nu pågår komplettering av interiör målning i vagnen.

DFo25b 3096 heter vår nya följevagn. Detta är en f.d. post- och resgodsvagn, som blev hjälpvagn, och sedan hamnade hos OKBv. Vi har nu rustat upp vagnen ut- och invändigt, och den har under vintern fått ett nytt pentry, kontorshörna, kaffesoffa och garderob. Syftet är att personal med overall ska kunna gå in och äta samt ta en paus, utan att behöva gå in i en restaurangvagn med vita dukar. Vidare har vagnen fått rymlig dusch med stor varmvattenberedare, tvättränna, omklädningsrum, vattenförråd på 1,5 kbm, verkstadsbänk, elverk, samt sluten tank till en ny och rymlig WC. Den kommer att bli ett mycket välkommet tillskott som höjer vår arbetsmiljö ute i fält en rejält snäpp.

S1 3607 Sahlins vagn har fått all fönster åtgärdade så man ser bra ut. Innan dess fanns en beläggning på dem som var mycket svår att få bort, och fönstren såg skitiga ut trots att de var rena.

Ro3b 3749 Cronstedts vagn genomgår elöversyn med byte av en del kabel, genomgång av ventilationssystemet, samt att tranformatorn (och en elburk till) varit på revision.

C3c 1683 i Ängelholm rullar på med arbeten främst för att få taket klart.

F7 3188 i Gävle jobbar vännerna för fullt på. Målet är att denna som DFo20b 3188 blir en följevagn till Ro3b 3749 på långresor.

Vi har kommit överens med Värmlandståg att överta fd DF28 5085, som är en gul postvagn i 80-talsstil. Vi återkommer om vad vagnen ska användas till längre fram. Vagnen kommer att hämtas i Kil i maj.

Mvh Henrik Reuterdahl, Tågtrafikenheten JVM


Hela tråden: