Nyheter längs Eddavägslinjen (Bana)

av Ulf Pålsson, Monday, April 29, 2019, 16:55 (1823 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Här syns träplattformen som användes under 1972 och 1973 när Eddavägsvagnen kördes som ”lillpendel” på sträckan Djursholms Ösby–Eddavägen. Expertisen på forumet får hjälpa mig att reda ut om det är en X2p eller en X3p som syns på bilden. (Foto: Björn Alnebo)

Att det är en X3P har redan retts ut i andra inlägg i tråden. För att klara av pendeltrafiken Dj Ösby--Eddavägen gjordes det -- utöver hopsnickrandet av denna plattformsförlängning -- ganska stora ombyggnader i el-mek-ställverket i stationshuset. Den utfartssignal J som tidigare stod vid spår 1 (bortom den högra plattformen i bild) och som i gamla tider (till 60-talets början) användes för pendelvagnen Dj Ösby -- Näsbypark, den flyttades till spår 3 och fick alltså "nytt liv" (det är signal J:s baksida vi ser närmast), och en ny tågväg skapades från spår 3 (signal J) mot Dj Sveavägen uppspår. Spår 1 nedklassades alltså till sidospår, och kom att användas som uppställningsplats för den rälsbuss YP som användes på Eddavägslinjen. Och, javisst, "farmartanken" var till för att tanka den rälsbuss som snart skulle ersätta elmotorvagnen (vilket har frågats om i andra inlägg i tråden). Även efter YP-trafikens början var det några vändor till Eddavägen som sköttes av elmotorvagn, nämligen då YP:n på förmiddagen fick sin tillsyn på spår 1, av en reparatör som var utsänd från Mörby verkstad.

- - -
[image]
Personalbild med personalen på det sista tåget till Eddavägen den 31 december 1975. Herrarna Wadsten och Johansson till vänster kan jag identifiera, men vilka är de övriga tre? (Foto: Björn Alnebo)

Tredje från vänster: Henrik Feychting. Fjärde: Hans Klaus (f.d. Andersson). Längst till höger: "Täljö-Kalle", en av RB:s mest trogna (och av personalen mest kända) resenärer.


Hela tråden: